Z wielkim zaciekawieniem czytam od dłuższego czasu wszelkie opinie na temat nowych narzędzi AI, szczególnie Chat GPT. Wydaje mi się, że jesteśmy tym przerażeni i zafascynowani jednocześnie.
Tak, to prawdziwa rewolucja, którą jednak przewidziano już wiele lat temu i określono mianem ery Web 4.0, przejawiającej się interakcjami ludzi z maszynami w sieci internetowej (dla ciekawskich odsyłam np. do artykułu Aghaei, Nematbakhsh, Khosravi Farsani, pt. „Evolution of the World Wide Web: from Web 1.0 to Web 4.0” z 2012 r.). Ale skoro nawet zima co roku zaskakuje drogowców, to nic dziwnego, że i nas zaskoczyła era AI…
Ale do rzeczy. Jako wykładowca zastanawiam się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać AI, w szczególności chat GPT na zajęciach ze studentami. Właśnie planuję treści zajęć na nowy semestr, więc szukam pomysłów… Z pomocą przychodzi sam chat GPT, generując następującą odpowiedź (czy powinnam ją dać w cudzysłów? 😀):
Można wykorzystać ChatGPT do nauczania studentów w następujący sposób:
- Odpowiadanie na pytania: Studenci mogą zadawać pytania i uzyskiwać odpowiedzi na różne tematy, które pomogą im w rozwiązywaniu problemów i zrozumieniu trudnych zagadnień.
- Generowanie tekstów: Studenci mogą wykorzystać ChatGPT do generowania tekstów na różne tematy, co pomaga im ćwiczyć swoje umiejętności pisarskie i kreatywność.
- Rozwijanie umiejętności językowych: Studenci mogą wykorzystać ChatGPT do ćwiczenia swoich umiejętności językowych, takich jak gramatyka i słownictwo.
- Zabawy i gry edukacyjne: Studenci mogą wykorzystać ChatGPT do gier i zabaw edukacyjnych, które pomogą im w nauce poprzez zabawę.
- Tworzenie historii i scenariuszy: Studenci mogą wykorzystać ChatGPT do tworzenia historii i scenariuszy, co pomaga im w rozwijaniu swoich umiejętności twórczych i pisarskich.
W każdym przypadku ważne jest, aby nauczyciel ustalił wytyczne i cele dla wykorzystania ChatGPT w nauczaniu, aby zapewnić skuteczne i efektywne wykorzystanie tej technologii.
Odpowiedzi dość ogólne, ale szczególnie zainteresowały mnie te zabawy i gry edukacyjne, więc zaczęłam drążyć… Oto, jaką odpowiedź dostałam:
- Gry słowne: Chat GPT można wykorzystać w grach słownych, takich jak Kalambury lub Wisielec. Na przykład, uczestnicy mogą wpisać hasło, a Chat GPT będzie podpowiadać słowa związane z tym hasłem.
- Gry RPG: Chat GPT można również wykorzystać w grach RPG (gry fabularne), gdzie Chat GPT pełni rolę postaci niezależnej. Może on pomóc w rozwijaniu fabuły lub udzielać odpowiedzi na pytania postaci graczy.
- Gry logiczne: Chat GPT może pomóc w tworzeniu gier logicznych, takich jak łamigłówki, quizy lub zagadki logiczne. Chat GPT może generować pytania lub odpowiedzi, a uczestnicy muszą odgadnąć prawidłową odpowiedź.
- Gry opowiadające historie: Chat GPT można wykorzystać do tworzenia gier opowiadających historie. Uczestnicy mogą wprowadzić temat, a Chat GPT generuje kolejne kroki lub rozwiązanie problemu, które mogą być wykorzystane w grze.
- Gry kreatywne: Chat GPT może również pomóc w tworzeniu gier kreatywnych, takich jak gry typu „dokończ zdanie” lub „stwórz opowiadanie”. Chat GPT może generować pomysły lub inspiracje, a uczestnicy muszą je wykorzystać w swojej grze.
Te są tylko kilka pomysłów na wykorzystanie Chat GPT w grach i zabawach edukacyjnych. Możliwości jest wiele więcej, a ogranicza je tylko wyobraźnia.
No i właśnie… tylko wyobraźnia nas ogranicza w wykorzystaniu tych podpowiedzi, a w szczególności w zastosowaniu promt kompetencji (sama niedawno się dowiedziałam, że tak określa się kompetencje w zakresie zadawania odpowiednich pytań AI). AI nie zabija kreatywności, ale ją rozwija. Powyższe propozycje są ciekawe, ale to ode mnie zależy, jak to rozwinę dalej, a przede wszystkim zastosuję w praktyce.
Widzę zatem ogromne szanse w wykorzystania AI w edukacji. W kwestii zagrożeń jestem optymistką (choć umiarkowaną), bo wraz z rozwojem takich narzędzi jak Chat GPT pójdzie równolegle rozwój narzędzi, które np. rozpoznają, czy coś napisał człowiek, czy AI (przykład tutaj). Osoby, które już zastąpiły copywriterów w swojej firmie (a wiem, że tacy są) też warto, by ostudziły entuzjazm, bo np. do połowy tego artykułu nie mam praw autorskich (mam tu na myśli kwestie, które wypunktował czat GPT). Pytanie zatem, czy warto budować coś na tak niepewnych fundamentach?
Staram się zatem dalej główkować nad kwestią wykorzystania AI na zajęciach w konkretnych sytuacjach. A do wszystkich edukatorów apeluję: nie bać się, używać!