Aktualnie prowadzone badania (2023 r.)
Temat: SOCIAL MEDIA MARKETING – TEORIA I PRAKTYKA
Celem badań jest próba usystematyzowania wiedzy odnośnie social media marketingu w ujęciu teoretycznym i praktycznym, wskazanie etapów budowania strategii marketingowej w mediach społecznościowych, kampanii reklamowej i PR oraz możliwości wykorzystania różnych innych instrumentów social media marketingu do realizacji celów organizacji.
Problemy badawcze:
- Po co i w jaki sposób kształtować marketing mix w mediach społecznościowych?
- Jakie jest znaczenie content marketingu w social media marketingu?
- W jaki sposób budować strategię social media marketingu?
- Jakie są etapy i warunki skutecznej kampanii reklamowej w mediach społecznościowych?
- Na czym polega PR w mediach społecznościowych i jakie są jego skuteczne narzędzia?
- W jaki sposób wykorzystać promocję osobistą i promocję sprzedaży w mediach społecznościowych do realizacji celów marketingowych?
Forma i termin udostępnienia wyników:
Książka (2023/2024 r.)
Temat: INNOVATIVE SOCIAL ENTREPRENEURSHIP WITH YOUTH ENGAGEMENT
Międzynarodowy projekt badawczo-edukacyjny „INN@SE – INNOVATIVE SOCIAL ENTREPRENEURSHIP WITH YOUTH ENGAGEMENT” finansowany z programu „Erasmus+, KA2, Strategic partnerships, Cooperation for innovation”. W projekcie biorą udział partnerzy z Włoch, Macedonii Północnej i Jordanii. Projekt ma na celu m.in. popularyzację przedsiębiorczości społecznej i zgłębienie tej problematyki również od strony naukowej.
Więcej na temat projektu: https://innose.up.krakow.pl/
Forma i termin udostępnienia wyników:
- Książka pt. „Innovative Social Entrepreneurship with Youth Engagement. Needs Analysis in Poland, Italy, North Macedonia and Jordan” (2020 r.)
- Raport „Innovative Social Entrepreneurship With Youth Engagement, Io1 – Needs Analysis Report” (2020 r.)
- Social enterprises in the world – good practices
- Podręcznik (2022 r.)
****** Badania zrealizowane (2020 r.) ******
Temat: SOCIAL MEDIA SHARING A ZACHOWANIA FINANSOWE GOSPODARSTW DOMOWYCH
Abstrakt:
Sharing economy (ekonomia współdzielenia) to stosunkowo nowy obszar badań w ramach ekonomii współpracy, którym zainteresowanie systematycznie zwiększa się wraz z rozwojem nowych technologii. Opiera się na idei współdzielenia i dotyczy wszystkich sektorów gospodarki, zarówno rządowego, prywatnego, jak i pozarządowego. Przejawia się w dobrze znanych inicjatywach, takich jak m.in. współużytkowanie samochodów w miastach (np. Trafficar), udostępniania mieszkania lub pokoju na wynajem (np. AirBnB), kursami edukacyjnymi online (np. Khan Academy, Skillshare), czy wreszcie crowdfoundingiem. Za bezpośredni czynnik rozwoju ekonomii współdzielenia uznaje się media społecznościowe, które służą do nawiązywania różnego rodzaju interakcji między użytkownikami. Stają się one platformami, dzięki którym nie tylko można się wzajemnie komunikować, ale także koordynować wspólne działania, czy współtworzyć projekty (np. platforma Slack, Trello). Pojawiają się coraz to nowsze platformy specjalistyczne dedykowane koordynacji złożonych działań i procesów decyzyjnych. Co więcej, w mediach społecznościowych coraz częściej mamy do czynienia ze sztuczną inteligencją (np. chatbotami), która również wspiera ideę sharing economy. Za tym wszystkim idą ogromne społeczne i ekonomiczne wyzwania. Książka traktuje o mediach społecznościowych jako katalizatorach ekonomii współdzielenia. Celem badań jest określenie obszarów wykorzystania mediów społecznościowych w zakresie realizacji idei ekonomii współdzielenia, jak również zidentyfikowanie szans i zagrożeń z tego wynikających.
Problemy badawcze:
Jakie typy gospodarstw domowych uczestniczą w social media sharing (liczba członków, wiek, wykształcenie, dochody, miejsce zamieszkania, potrzeby?, preferencje, zachowania?)?
Jakie są motywy uczestniczenia bądź nieuczestniczenia w social media sharing przez respondentów / Stosunek respondentów do koncepcji social media sharing?
Jakie są zachowania finansowe gospodarstw domowych uczestniczących w social media sharing i nieuczestniczących w social media sharing?
Jakie są korzyści i koszty social media sharing w świetle wypowiedzi respondentów (np. czy social media sharing wpływa na zwiększenie dochodów? Lepsze rozdysponowanie zasobów?)?
Forma i termin udostępnienia wyników:
Książka (lipiec 2021)
Temat: Educational challenges in shaping the entrepreneurship of IT students
Abstrakt:
One of the key success factors in the IT industry is innovation. It is an integral part of this industry and determines its development. In addition, there are clear links between innovation and entrepreneurship. Entrepreneurship in the IT industry is of significant economic and social importance, as it currently affects virtually every sphere of our lives. This means huge challenges for the education system in the field of entrepreneurship education among future IT specialists. The aim of the article was to analyze entrepreneurial attitudes among IT students, as well as to identify opportunities and barriers to entrepreneurship development in the IT industry in the context of educational challenges. The author formulated the following main research problem: What are the educational challenges in the field of entrepreneurship of IT students? In the research, a survey questionnaire was used for IT students at the Pedagogical University of Krakow. Research has showed that in IT studies, the importance of shaping soft competences, which are necessary for running a business, is largely omitted. They should build confidence, which is very important for people who would like to start their business however are afraid of failure, and it is the main barrier to entrepreneurship development in the IT industry. Creative activities that stimulate business ideas also play an important role in educating entrepreneurship of IT students.
Key words: academic entrepreneurship, education of entrepreneurship, entrepreneurship of IT students, soft skills of IT students, students of computer science
Forma i termin udostępnienia wyników: artykuł (maj 2020)
Temat: The role of social media in entrepreneurship
Abstract:
The growing importance of social media in the entrepreneurship has been observed for a long time already. Their impact is multidimensional and applies to all sectors: private, public and non-governmental. This article focuses on selected entrepreneurship aspects. The author has considered the impact of social media on businesses and consumer behavior. It was determined how social media enables enterprises to interact with consumers and affect demand and supply, including the phenomenon of prosumption. Thus, it can be assumed that social media affect the economic equilibrium. In addition, social media allows to optimize operating costs and enable more efficient use of resources. They also have a real impact on consumer decisions. Thanks to the case study method, it was possible to show the significant role of social media in the economy in business entrepreneurship.
Key words: social media, entrepreneurship, consumer decisions, economy
Forma i termin udostępnienia wyników: artykuł (III-IV kw. 2020)
Temat: Emotions aroused by the most popular content on Facebook and their virality on the example of selected industries
Abstract:
Celem tego artykułu jest określenie emocji wzbudzanych przez najpopularniejsze treści na Facebooku i ich wirusowości na przykładzie wybranych branż. Autorka dokonała analizy jakościowej najpopularniejszych postów na Facebooku w Polsce opublikowanych w 6 wybranych branżach (Markets and chain stores, Health, Animals, Insurance, Automotive, Cosmetics) i skategoryzowała je pod kątem emocji, jakie wywołują wśród odbiorców. Analiza wykazała 9 grup różnych emocji: delight, joy, gladness, delight/sadness, astonishment, sadness, fear, anger and calm (który w zasadzie oznacza brak emocji). Następnie na podstawie analizy ilościowej reakcji na opublikowane treści w kontekście emocji, jakie wzbudzają, autorka zbadała, w których branżach, jakie emocje wzbudzają największe reakcje odbiorców. Analiza wykazała, że to, jakie emocje wywołują najpopularniejsze posty na Facebooku, zależy od branży, w której są publikowane. Ponadto wskazano również, że pewne emocje w danej branży mogą mieć lepsze lub gorsze przełożenie na reakcje fanów. Na podstawie analizy statystycznej wykazano, że istnieje zależność między rodzajem emocji, na które reagują odbiorcy, a branżą, w której działa marka, publikująca najlepsze treści wywołujące te emocje. Oznacza to, że w poszczególnych branżach należy przyjąć inną strategię, jeśli chodzi o treści, które mają wywoływać określone emocje.
Keywords: Emotions, Facebook, Facebook marketing, social media, social media marketing
Forma i termin udostępnienia wyników: artykuł, prezentacja na konferencji European Conference of Social Media (lipiec 2020)
Temat: GROUPS ON FACEBOOK AS A MARKETING TOOL
Abstract:
The aim of the article was to determine the use of Facebook groups as a marketing tool. The author conducted the research using a survey. To distribute the questionnaire author used a Facebook ad tool targeted at Polish women, who are planning a wedding or are shortly after it. Based on the example of the wedding industry, it was found that the content on these types of groups has large reach and generate high involvement of their participants. Members of Facebook wedding groups often take into account the recommendations they find on these groups when making wedding-related purchasing decisions. Companies often take advantage of this by using word of mouth marketing or direct sales (promotion). They can also create their own Facebook groups gathering the community around interests related to their activities. There is currently insufficient research on the possibilities of using Facebook groups as marketing tools. The article indicates various ways of using them to achieve marketing goals.
Keywords: Facebook, Facebook groups, Facebook marketing, social media, social media marketing, e-marketing, wedding industry
Abstrakt:
Celem artykułu było określenie możliwości wykorzystania grup na Facebooku jako narzędzia marketingowego. Do realizacji celów badawczych autor zastosował ankietę. Kwestionariusz ankiety został skierowany do kobiet w Polsce, planujących ślub lub tych, które są krótko po ślubie. Do jego dystrybucji wykorzystano reklamę na Facebooku. Na przykładzie branży ślubnej stwierdzono, że treści publikowane w tego rodzaju grupach mają duży zasięg i generują relatywnie duże zaangażowanie ich uczestników. Członkowie grup ślubnych na Facebooku w swoich decyzjach zakupowych odnośnie planowanego ślubu często biorą pod uwagę rekomendacje, które znajdą na tych grupach. Firmy często to wykorzystują stosując marketing szeptany w tych grupach lub promocję bezpośrednią. Mogą również tworzyć swoje własne grupy na Facebooku, zbierające społeczność wokół zainteresowań związanych z ich działalnością.
Keywords: branża ślubna, Facebook, Facebook marketing, grupy na Facebooku, media społecznościowe, social media marketing, e-marketing,
Forma i termin udostępnienia wyników: artykuł, wrzesień 2020
TO WHAT EXTENT HOUSEHOLD MEMBERS INFLUENCE THE PURCHASING DECISIONS OF FACEBOOK USERS IN CASE OF SELECTED PRODUCTS? NEW FACEBOOK AD TOOL CONSIDERATION
Abstract:
The growing importance of social media in the economy has been observed for a long time already. Their impact is multidimensional and applies to all sectors: private, public and non-governmental. This article focuses on selected microeconomic aspects. The author has considered the impact of social media on businesses and consumer behavior. It was determined how social media enables enterprises to interact with consumers and affect demand and supply, including the phenomenon of prosumption. Thus, it can be assumed that social media affect the economic equilibrium. In addition, social media allows to optimize operating costs and enable more efficient use of resources. They also have a real impact on consumer decisions. Thanks to the case study method, it was possible to show the significant role of social media in the economy in a microeconomic perspective.
Keywords:
social media, social media economy, microeconomy, consumer decisions
Forma i termin udostępnienia wyników: artykuł, maj 2020